utorok, 24. februára 2015

mechanický anjel | cassandra clare



Moje prvé stretnutie s Cassandrou Clare sa odohralo na blogu Překlady knih, kde som objavila Clockwork Angel (vtipné to spomínanie aká bola moja angličtina toľko rokov dozadu.. a že som vlastne ani nedokázala normálne vysloviť názov série). Odporúčanie som dostala úplne náhodou a ani ebooky som vtedy nejako nemusela, tak je aj po toľkých rokoch pre mňa trochu záhada, prečo som po Mechanickom Anjelovi siahla. A to bolo prvý raz, čo som pri knihe bola celú noc, pretože som ju musela dočítať. A na druhý deň dvojku. (akurát s trojkou bol problém, keďže bol preklad dlhší čas pozastaveý a tak som musela čakať na slovenské vydanie. a to vtedy nevyšiel ešte ani princ!)

O nejaký čas na to, som si ju kúpila v slovenčine a bola som pomerne sklamaná, pretože sa mi to nečítalo tak ľahko a plynulo ako v češtine. Možno to nie je úplne objektívne, ale mala som pocit, že ten preklad bol taký.. plochý, spočiatku nudný, narozdiel od amatérskeho českého, ktorý bol taký uvoľnený a svieži (ale nebojte, stále je lepší ako v hexalógii Nástroje smrteľníkov). Prebal knihy síce bol pekný, ale ani som nedošla domov z tábora a bol ošúchaný, inak celkovo spracovanie je také pekne steampunkové, že hneď zaujme.
 Ale teraz k Mechanickému Anjelovi samotnému!

Clare si prikrášlila našu realitu o rôznych démonov, bosorákov, víly (alebo fearov) a kadejakú háveď a dala im nálepku Dolnosveťania. Dolnosveťania sa podľa dohody Aliancie nemajú pliesť do životov Obyčajných a ak aj, v tom im majú zabrániť Tieňolovci (alias Nefili). To sú zas potomkovia Jonathana Tieňolovca, ktorého krv v Čaši zmiešal archanjel Raziel so svojou. Okrem toho mu aj spomenutú Čašu daroval a s ňou i Meč, Zrkadlo a Sivú knihu s runovými znakmi, ktoré si pomocou stélé vypálil do kože (ako to robia i dnešní Tieňolovci) (viac pikošiek inak nájdete v Kódexe Tieňolovcov).

Náš príbeh sa začína v roku 1878, keď šestnásťročná Tessa Grayová dostane od svojho brata pozvánku do Londýna. V prístave ju však nečaká Nathaniel Gray, ale tajomný kočiar, ktorý ju odvezie k dvom bosorkám - pani Blackovej a pani Darkovej (áno, vážne).
 Z ich svárov ju zachráni William Herondale z Londýnskeho Tieňoloveckého Inštitútu, ktorý vedie vyšetrovanie potencionálneho porušenia dohody Aliance, pričom Tessu objaví tak trochu náhodou. Nakoľko Tessa v Londýne nikoho nepozná, Will ju privedie do Inštitútu, kde tieňolovci Charlotte a Henry Branwellovci vychovávajú tri siroty - Jessamine Lovelaceovú, Jamesa Carsr-Cart-Carstrair- Carstairsa ( to.meno.nenávidím. ) a Willa. Pani Branwellová Tesse ponúkne pomocnú ruku, napriek faktu, že ju podozrieva, že je Dolnosveťanka ( totiž Tessa dokáže vidieť príšery Dolnosveta a.. má istú u ľudí nezvyčajnú schopnosť ) a začne pátranie po jej bratovi Nathanielovi a tajomnom Magistrovi, pre ktorého pracovali pani Blacková a Darková.

  Tessa postupne spoznáva nielen obyvateľov Inštitútu, ale aj svet skrytý pred obyčajnými, plný hrôz a nebezpečenstva.

Ako je zvykom, aj tento začiatok série je taký "rozbehový", ešte vidíme len náčrt celej zápletky, ale aj tak sa dá považovať za veľmi dobré obohatenie žánru. 

 Milostné trojuholníky sú to naj.. typickejšie klišé momentálne moderných YA kníh. A každý z nás by ich vedel vymenovať aspoň niekoľko, ktoré dopadli katastrofálne (nie však v tom epickom slova zmysle). Lenže Will-Tessa-Jem je absolútne brutálny! Je v tom chémia, autorka na postavy netlačí.. a celkovo pôsobí tak nevinne, že vznikol úplnou náhodou. Zadobre sa jej tiež ráta, že ho ukončila spôsobom "aby sa démon nažral a aj Lightwood zostal celý". (too soon?)

  Tessa ako hlavná hrdinka mne osobne bola určite sympatickejšia ako Clary, taká vyspelejšia, rozumnejšia.
  Jem (viete o tom, že Emarožce majú radšej lekvár?) bol Číňan (plz, ignorujte mierne rasistický tón, jeho otec bol Angličan ) a nejak.. Proste nie. Nesadol, bol taký strašne sladký a slušný a milý.. Veď viete, taký po akom dievča povie, že túži, ale nakoniec naskočí na motorku toho druhého. 
 Will je teda taký kontrast k Jemovi, ktorý sa nedá ignorovať. Miss Drama Queen Idris, arogantne-sarkasticky-drzý, v skutočnosti sčítaný a s maličkými komplexmi. Vždy keď bol na scéne s Tessou akoby Clare na (určite nie len) mňa kričala "Ship them! Ship them!" Aj po toľkých rokoch sa ešte hľadajú kúsky môjho tínedžerského srdiečka, ktoré rozbil. 
  Obyvatelia Inštitútu nehrajú len nejaké krovie a ich dejové linky sú tiež dostatočne zaujímavé na to, ABY STE SI TÚ SÉRIU KONEČNE ZOHNALI A ZAČALI ČÍTAŤ!! 
Raziel, prečo to milujem až tak??

Ale nie, skutočne to je/ bolo dobré, Cassandra už tam má čosi vypísané a odpustila si niektoré chybičky, ktoré robila v TMI. A.. no proste Will. Prečítajte si to kvôli Willovi.

A ak náhodou ešte len premýšľate o nahliadnutí do sveta Cassandry Clare a váhate, ktorou sériu začať, odporúčam vám najskôr prečítať tieto Pekelné stroje (pretože to stojí za tie fangirl momenty, keď sa niektoré postavy/ udalosti spomínajú v TMI/ TDA). 

by the by, otázka na už zabehnutých Shadowhunterov: Wessa x Jessa/ TMI x TID ? :) 

Originálny názov: Clockwork Angel 
Séria: Pekelné stroje/ The Infernal Devices
Diel: 1/3
Počet strán: 400
Moje hodnotenie: 4/5*
Hodnotenie na Goodreads: 4.33/ 450 650

And remember, no two persons ever read the same book!

9 komentárov:

  1. Páni, ta vypadá moc dobře :-). Nejspíš si ji připíši do seznamu ke čtení :-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite! :3 U vás by to mal vydať yoli, ak sa nemýlim :D

      Odstrániť
  2. Ó, Emmaline dala knihe skoro 10 bodov. To si treba zapamätať :DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak, toto bola jedna z prvých prvých sérii, ktoré odštartovali moju etapau života fangirlingu :D Musím teda prejaviť voči nej aspoň trochu vďaky :3 :D

      Odstrániť
  3. Wessa :D A TID keďže mňa celá tá séria TMI nejako nebaví a všetko :D takže TID je jasný víťaz

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Anonymný5:49 PM

    Úplne súhlasím! :D :3 kvôli tejto sérii som začala "aktívne" čítať knihy a proste je to jedna z najúžasnejších sérií. :3
    Btw.: jednoznačne Wessa a TID :3 :DD

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Anonymný8:16 AM

    Určite WESSA :3♥ a ťažko povedať či TID alebo TMI :D k TMI mám bližšie lebo je to moja prvá séria ale zase TID mám o čosi radšej kvôli Willovi :DD ale TMI proste zradiť nemôžem :D recenzia je úplne super ! :D lepší milostný trojuholník som ešte nevidela ani ja :D aj keď mám Jema rada - ale radšej Willa :D - tak mi ho ten trojuholník troška...no...ani nie znechucuje ale už ho tak nemusím :D hlavne kvôli MEchanickému Princovi :'(

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Rozhodne TMI! Asi to bude hlavne tým že Tessa mi strašne trhá žili ... Clary je podľa mňa najlepšia hrdinka vôbec (úplne NUMBER 1).
    Neviem ale Tessa mi je hrozne nesympatická, skoro stále som mala chuť skočiť do knihy, chytiť Tessu a poriadne ňou zatriasť nech sa spamätá.
    A neshipujem Jessu ani Wessu Ja shipujem Heronstairs!
    Tessa si podľa mňa nezaslúži ani Willa a ani Jema. Ale keď by som si už musela vybrať tak Wessa (lebo žiadna Wessa rovná sa žiaden Jace -a to by bola večná škoda-)

    OdpovedaťOdstrániť