streda, 18. februára 2015

ritmatik | brandon sanderson

V Spojených ostrovoch ( pospájaných železnicou ) každé dieťa vo veku osem rokov podstúpi  rituál zasvätenia pri ktorom si Majster vyberie niektoré ( v pomere  asi 1:1000 ) jedinečné deti a obdarí ich zvláštnou mocou  -  schopnosťou "oživiť" kriedu. Hlavnou úlohou ritmatikov je po dokončení špeciálneho štúdia bojovať v Nebraske proti divým krieduchom ( to byť také smrtiace 2D príšerky )..
  Joel študuje na ritmatickej škole. Joel miluje ritmatiku. Pozná všetky významné i legendárne ritmatické súboje a ich stratégie.
  Lenže Joel nie je ritmatik. Napriek tomu, že je syn kriedmajstra a upratovačky, študuje na jednej z najprestížnejších škôl, ktorá je prepojená aj s vyučovaním ritmatiky. Avšak v Armeidovej Akadémií sa šestnásťročný Joel cíti osamelý, pretože nikto z jeho ne-ritmatických spolužiakov nechápe jeho posadnutosť záľubu v tomto odbore. Čo však nie je až tak podstatné v porovnaní s tajomnými únosmi tunajších ritmatikov. 
  Nakoľko je AA internátna škola, niektorí žiaci tu zostávajú aj cez leto, taktiež aj hlavný hrdina ( profesori a personál sú ubytovaní v areáli školy ). Joelovi sa naskytne šanca ako výberový predmet asistovať degradovanému profesorovi ritmatiky Fitchovi pri vyšetrovaní zmiznutia študentky Lilly Whitingovej. Istým spôsobom ( dajme tomu, že osudom ) sa do vyšetrovania pripletie aj Melody Munsová, najdivnejšia a najotravnejšia ritmatička na AA. Game is on, my dear Watson a pátranie môže započať! 


V dávnejšej dobe som ako mierne pasívny čitateľ knihu z kníhkupectva odniesla pravdepodobne iba kvôli slovíčku "steampunk", čo sa leskne na obálke. A nie, vôbec nezáleží na tom, či som vôbec jeho význam vtedy poznala. Meno Brandon Sanderson sa mi s ničím nespájalo a obálka ako je pekná, tak o knihe veľa nepovie.Viete si teda predstaviť ten slabučký šok, keď som sa do tejto nádhery začítala, a ono to bolo tak sakra dobré?
  Dejom musia tiež hýbať postavy, ktoré tu sú od seba ľahko rozlíšiteľné ( nie ako keď čítam, čítam, a zrazu si uvedomím, že to je nejaká skupinová diskusia a nie chabý dialóg ) a dobre sa s nimi sympatizuje. Joel bol akurát namyslený, cieľavedomý chalan, ktorý spočiatku vie hrať čitateľovi na nervičky, ale aj tak mu budete želať, aby našiel svoj ritmatický osud. Melody bola skvelá: ryšavá, divná a šialená. A aj scény so vekom zatrpknutým Fitchom som si užívala.

 Čítane to bolo tiež napínavé, nakoľko nemám veštecké schopnosti záver prekvapivý a myšlienka geniálna. Pretože, keď autor dokáže aby som sa bála divných, malých kresieb keď zaspávam, tak to tlieskam! Taktiež sa mi veľmi páčilo, ako sa už situácie rútili do klišé, ale autor doň nie a nie spadnúť. Kniha sa číta doslova sama, doplňujú ju maličké kresby a úvody do ritmatiky ( na začiatku každej kapitoly ) ako je kreslenie krieduchov či vytváranie kadejakých obrán a čiar, ktoré pomáhajú dotvoriť si o ritmatike samotnej nejakú predstavu.

K Ritmatikovi mi teda zostáva už len jedna nezodpovedaná otázka: Prečo ste to ešte nečítali?? 

Originálny názov: The Rithmatist
Séria: Ritmatik/ The Rithmastist
Diel: 1/2
Počet strán: 302
Moje hodnotenie: 5/5*
Hodnotenie na Goodreads: 4.23*/ 28,743

And remember, no two persons ever read the same book! 

8 komentárov:

  1. Nestáva sa moc často, že dáš knihe plný počet bodov! :D Musím si ju kúpiť, skvelá recenzia! :) :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hihi, však práve toto! Proste wow. :D Už sa teším, keď sa mi do rúk dostane Metalurg :3 :D

      Odstrániť
  2. Uááááu! Prečo mi tvoja osoba neprezradila, že máš blog?! :D A že čítaš presne tie knihy, ktoré chceem! :D Navyše tak blízko bývaš! Hi.. Uhádneš kto som? :D
    Inak, od Brandona Sandersona by som si prečítala Mistborn (keby nestála najtenšia kniha 17€) :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jujky, musím sa priznať, že nemám schopnosť spoznať človeka podľa štýlu písma ( až na jedného, dvoch idiotov ) a tak trošku tápam :DD ( aj keď mi to niekoho pripomína :D )
      A pevne verím, že sa na internete objavý nejaká dobrá duša a pirátsky to hodi na ulož.to ( hihi, meč pravdy je tiež celkom drahšia a našla som všetky časti :3 :D )

      Odstrániť
    2. Som ten posledný človek, ktorého by si čakala :D :D :D Keď zapátraš, tak zistíš :D

      Odstrániť
    3. Ani neviem, že by sme sa niekedy videli O.O :DDDDD

      Odstrániť
    4. OBJAVÝ?? OBJAVÝ??? wtf emalina..

      inak, vďaka osud a jedna nemenovaná osoba :D :D

      Odstrániť