utorok, 7. apríla 2015

rudá jako rubín | kerstin gier



Cestovanie časom je podľa mňa celkom komplikovaná téma a preto sa nie vždy podarí si ju v diele osvojiť. Ja som vždy zmätená zo všetkých tých paradoxov s časových línií etc. Ale predsa, v Drahokamoch mi to nejak funguje.

Gwen patrí do jedného z dvoch rodov, v ktorých sa  objavuje jeden špeciálny gén. Časocestovateľský. Nezdedí ho samozrejme každý, cestovateľov v čase bolo, je a už navždy bude (podľa Gierovej) len dvanásť. V rodine ryšavých Montroseovcov ho získavajú ženy, u de Vilierisovcov muži.
Gwenina sesternica Charlotte Montroseová sa celý život pripravovala na to, že bude cestovať časom - perfektne poznala dejiny, ovládala umenie šermu a ako dokonale tancovala menuet! Lenže očakávané závrate a nevoľnosti spojené s cestovaním v čase stále neprichádzajú. 
  Na druhej strane si všetci myslia, že Gwendolyn Shepherdová je obyčajné, normálne (ehm, ehm) šestnásťročné dievča. Myslí si to i sama Gwendolyn (a podľa krutých výpočtov i Isaac Newton). Nemusím teda popísať, aký to bol trapas, keď zistila opak.

  Gwen sa razom ocitá v hre, ktorú istý Saint Germain ovláda už celé desaťročia. A akú úlohu v nej zohrá ona? Rubín, posledný v kruhu dvanástich? 
Celé sa to tu točí okolo chronografu, čo jest niečo ako stroj času. Je to akoby skrinka, vykladaná obrovskými drahokamami, ktoré znázorňujú jednotlivých cestovateľov. Keď sa doňho načíta krv všetkých, vyjaví sa „tajomný liek“. Lenže to pred šestnástimi rokmi skomplikovali dvaja tínedžeri - Lucy Montroseová a Paul de Vilieris, ktorí chronograf „bohvieprečo“ ukradli. Súčasný pár cestovateľov - Gideon  a Gwendolyn majú teda za misiu načítať krv každého minulého cestovateľa do druhého, nového chronografu.

Podnázov tejto série je Láska nezná čas. To teda naznačuje, že to bude romantický, tínedžerský sladký vývar. Vedľa!


Gwendolyn mi bola veľmi sympatická, síce mala nejaké tie svoje detinské výkyvy, ale ktorá z nás ich nemá? S Leslie boli prirodzené a ich rozhovory vtipné. 
Gideonovi som počas celej trilógie nedokázala veriť, stále som mala pocit, že to na nás (mňa a Gwen) iba hrá, pretože bol verný Saint Germainovi. Ale zas, vlasy nosil v copíku a hral na husle (Sherlockians, if you know what I mean). Keď sa to tak vezme, Gideon bol v rade YAovských love interests hrdiniek celkom obyčajný. Nechápte ma zle, nebol obyčajný, bol super, ale s takýmto typom sa stretávam minimálne ja skoro všade. Sexy arogantný, namyslený hajzlík. Časti, kde sa tak choval som úplne žrala (a že ich v prvej knihe bolo dosť). Páčilo sa mi teda, že až do konca tretej knihy som ho nemohla považovať sa oživený cukrík.
  Samozrejme, že Gwendolyn riešila svoje pocity voči nemu (po tejto vete som znechutená sama sebou),  na to som si ako čitateľka YA už ako-tak zvykla. Vlastne v prvej knihe riešila, len prečo sa k nej niekedy chová tak škaredo hnusne a potom je zas milý.. (stupeň znechutenia kriticky stúpa).
  Charlotte som asi úplne nepochopila, chovala sa často ku Gwen ako mrcha, ale mala som pocit, že v nej je niečo.. hlbšie. Ale ešte stále bola oveľa lepšia ako jej matka, Glendu som podľa Gierovej nenávidieť mala a tak som ju aj z duše neznášala.

Niečo čo na tejto knihe môže zaujať, je humor. Kniha je písaná veľmi príjemným, odľahčeným štýlom a vtipne - taktiež veľká pochvala prekladateľke! Ja som si čítanie užívala, posledná kapitola bola zakončená dobre - boli ste zvedaví, ale nemali ste chuť trhať si vlasy. Zaujímavosťou je, že prológ a epilóg hovoria postavy Lucy a Paula a pred každou kapitolou sú také „dodatky“ napríklad z denníkov grófa Saint Germaina, zápisky Strážcov, rodokmene či riekanky. Proste skvelé!

Obálka je tiež super (teda, tie ksichty sú trochu weird, ale je to pekné), postavičky celkom reálne znázorňujú vzťah Gwendolyn a Gideona. Akurát nie je červená, ale ružová.

Teraz trochu váham povedať ( resp. napísať ), že ak si knihou nie ste istí, mohli by ste si pozrieť film. Ak si knihu prečítať chcete, to Satanove dielo si nepúšťajte, vyspoileruje vám to celú trilógiu. Ale ak nie, tak to môžete skúsiť. Mne vtedy ako ešte nevedomej sa film páčil (oprášila som si moju milovanú nemčinu), Gideon je fakt hot a tie kostýmy.. mňamky.

 Originálny názov: Rubinrot
 Séria: Drahokamy/ Edelstein Trilogie
 Diel: 1/3
 Počet strán: 336
Moje hodnotenie: 4.5/5*
Hodnotenie na Goodreads: 4.13*/ 72 000

7 komentárov:

  1. Z celej série si ma získal hlavne druhý diel. Jednotka bola fajn, no taká oboznamovacia a v podstate sa nič také nedialo. :) A s filmom súhlasim. Síce sa od knihy líši, no je dobrý a chcela by som vidieť už aj druhý diel :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tieto knihy zbožňujem. Škoda že ich nevydali aj v slovenčine, bolo by to určite lepšie. :D Film sa mi páčil a bol celkom vtipný! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Supeer :D Vôbec som tieto knihy nečítala. Ale majú pekné obálky :3 :D A ten sakra veľký úryvok si prepisovala? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi keby vyšli aj v slovenčine ( čo by nebol zas nejak super nápad, český preklad bol vážne super ) by si to niekde pochytila. :D Ale tak, že sa čudujem, veď ty nemáš zvládnutého ani Harryho či Percyho! :D
      Ach, náhodne som to tam otvorila a proste.. to sa nedalo niečo z toho vynechať :D Celá tá scéna bola dôležitá :D A písala som to asi hodinu -.- :D

      Odstrániť
  4. Knihy od tejto autorky sú z jedných naj, čo mám doma. Píše fakt dobre a veľmi vtipne. Väčšinou mám jej knihy prečítané behom jedného dňa. Rudá bola super. Akurát minule som pozerala druhú časť a aj film bol veľmi dobrý, tak by ma zaujímalo, či to vôbec donatáčajú a kedy sa to k nám dostane. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teraz niekedy myslím, že vyjde druhá strieborná kniha snov, tak by som si ju mohla tiež zadovážiť :D Hmm.. ten film má druhú časť? Ide sa sťahovaať! :DD

      Odstrániť
    2. Hej, hej teraz by mala vyjsť, ja som na ňu už fááákt zvedavá. vraj sú tam ešte lepšie hlášky ako v jednotke.
      A film je už asi rok, ale kým sa mi ho podarilo pozrieť, to trvalo. Najskôr som ho nevedela nájsť ani po nemecky, a potom som ho aj našla, lenže po nemecky neviem ani zaťať, takže som musela vypátrať aspoň anglické titulky, no aj tie bol dosť otrasné.
      Ale inak zdalo sa mi to veľmi dobré, možno aj lepšie ako jednotka. Akurát tuším pred pár dňami začali natáčať trojku. Lenže prd som z tých článkov rozumela, keďže boli v nemčine, tak si nie som istá. :D

      Odstrániť